Indíts egy Mágusképzőt!

Rengeteg minden történt az elmúlt száz évben, már mindenben van valami chip, valami program, és minden egyre okosabb.

Sajnos azonban, egyre kevesebben értenek ezekhez a kütyükhöz igazán. Nyomogatni azt mindenki tudja a telefonokat... de egy új telefont kifejleszteni vajon ki tud? Ki képes olyan alkalmazásokat létrehozni, ami megkönnyíti az életünket? Egyáltalán, hol lehet ezt megtanulni?

Az biztos, hogy a középiskolákban nem. De az egyetemen sem. Akiknek már sikerült, azok mind saját erejükből lettek sikeresek, de mindnek van egy története arról, hogy hogyan is kezdte.

A küldetés

Nos, úgy döntöttünk, egy nagyon nehéz küldetésbe kezdünk. Szeretnénk megmutatni a középiskolásoknak, hogy hogyan váljanak igazi mérnökké. Megmutatjuk, hogyan szelídíthetik meg a villanyt, hogyan használhatnak chipeket, és hogyan készíthetnek intelligens kütyüket, és hogyan készíthetnek ezeket működtető programokat.

Vajon lehetetlen ez a küldetés? Nem az. Ezekkel a technológiákkal az amerikai gyerekek 7-10 éves korban már megismerkednek például a LittleBits készlettel. A brit BBC televízió ingyen ad minden 11 éves iskolásnak egy olyan kis számítógépet, amivel a felfedezést, barkácsolást, tapasztalást segítik, ez a MicroBit A világ minden pontján szinte havonta vannak Maker Faire kiállítások, tele elképesztő dolgokkal, amit tinédzserek készítettek.

Hagynánk, hogy a mi gyermekeink lemaradjanak? Semmiképp! Indíts Te is egy Digitális Mágia klubot!

Vajon tudsz mágusokat képezni?

Persze hogy tudsz. A dolog nagyon egyszerű. Emlékeztem, hogy én hogyan lettem mágus, és összeállítottam egy olyan térképet, amivel bárkiből lehet mágus.

Mágusképző térkép

Hú, elsőre talán túl sok? Tele van mindenféle fura szavakkal, ismeretlen kifejezésekkel? Semmi gond! Azért vagyunk itt, hogy ezeket megismerjük. Lássuk csak, mit is mutat a térkép!

A Digitális Mágia bárkit lépésről lépésre végigvezet a technológia, elektromosság, programozás és a kütyük világán. Éppen csak olvasni kell tudni, másra nincs szükség.

A részletes írásos anyagon túl a gyakorlati feladatokat igazi alkatrészekkel kell kivitelezni, tényleges, valóságos formában. Ehhez a megfelelő alkatrészekből összerakott készletek, "dobozok" állnak rendelkezésre, de akár Te is beszerezheted a hozzávalókat.

Természetesen online is van segítséged a Facebook csoportjainkban!

Miért csináld ezt?

Réges-régen, talán még ötven évvel ezelőtt is elég volt egyszer iskolába járni, és amit ott megtanultunk, elegendő volt életünk végéig.

Gondold el, ha valaki látta Edison első kísérleteit a villanykörtével, akkor egy egész életre elég információt szerzett a villannyal kapcsolatban. Ha valaki látta az első szobányi számítógépeket, akkor órákon át ecsetelhette a tudását a kocsmában.

Nos, ez az időszak elmúlt. Most egyre nehezebb megfelelő kitérő választ találni a kölykök kérdéseire, mint "mi működteti a telefont?" vagy "hogyan megy a GPS?" vagy "hogyan kell programot írni?".

Szerintem ezek a dolgok egyáltalán nem bonyolultak. Csak éppen kicsit megfoghatatlan az egész.

Én azt gondolom, hogy itt az idő, hogy ne csak "fogyasztókat" gyártsunk, hanem olyan mágusokat is, akik képesek varázslatos új dolgokat "teremteni".

Hogyan csináld ezt?

Nagyon egyszerű. Egy Digitális Mágia klubhoz 5-10 érdeklődő kölyök kell. A Digitális Mágia anyagok 14-18 éves korcsoportra készültek, de természetesen akár egyetemisták, vagy felnőttek is szívesen kipróbálják. (Az általános iskolás korosztálynak való dolgokról a mágusképző térkép oldalán olvashatsz.)

Kelleni fog egy hely, ahova befértek. Ez lehet akár egy iskolai terem is, vagy valami barátságosabb helyszín. Úgy tapasztaltuk, hogy heti 1x 3-4 óra az ideális beosztás: ez elég hosszú, hogy ne kelljen félbe hagyni a munkát.

Kelleni fog egy számítógép internet kapcsolattal, és egy projektor, hogy mindenki láthassa az oktatóvideókat, és ha valami kérdés merül fel, akkor gyorsan utána lehessen nézni a megoldásnak az Interneten.

Kelleni fog egy oktató. Bárki lehet oktató. Az iskolában a tanártól elvárják, hogy mindent jobban tudjon, és a tanár az információ egyetlen forrása. A való világban más a helyzet: itt teljesen normális, ha valaki nem tud mindent (sőt, egyértelműen gyanús, ha valaki túl okosnak hiszi magát). Itt nincs az információnak egyetlen authentikus forrása: hiszen az információ olyan gyorsan változik, hogy nem lehet könyvet írni róla. A szokásos módszer az Internetes keresés - így ez az egyetlen dolog, amiben érdemes jónak lenni.

Tehát ne félj, ha úgy érzed, hogy nem tudsz mindent. A kölyköknek nem tanár kell, aki lehetetlen kihívásokat támaszt, hanem társ, aki segít nekik végigmenni a saját útjukon.

Nagyon jó tapasztalataink vannak kissé alternatív tanítási módszerekkel is.

Kelleni fog a Digitális Mágia alapozó részhez két doboznyi alkatrész, amiket a feladatok során használni kell. Az első dobozkában alapvető "barkácsoljunk a villannyal" eszközök vannak: gomb, kapcsoló, elem, lámpa, ilyesmik. Ez kölykönként úgy 2600 Ft kiadás, ami lehet, hogy elsőre drágának tűnik. Azonban úgy tapasztaltuk, hogy amit a kölyök kipróbál, azt azonnal megjegyzi. Amit nem próbál ki, azt nem jegyzi meg: hiába a könyvek, a munkafüzet, a házi feladat - ez semmit sem ér a valóság erejéhez képest.

A második dobozka a saját chipek programozása részhez kell, ebben mikrovezérlős panel, ledek, érzékelők vannak. Ez kölykönként úgy 6000 Ft költség. Szerintem ez semmi - hisz kézzelfogható gyakorlati tudása lesz tőle, többet fog tudni mint a legtöbb egyetemet végzett diplomás kezdő mérnök, mert a legtöbb iskolában még mindig csak papíron és táblán dolgoznak.

Ez a saját chip programozása rész a szokásos sebességgel haladva a kezdés után már három hónappal elkezdődik. Mivel itt a kölykök nem csak barkácsolnak, hanem programoznak is, ezért mindenkinek kelleni fog egy számítógép. Az Arduino programozási keretrendszert használjuk, ami Windows, Linux és Mac platformokon egyaránt működik. Régebbi, pár éves laptopok, vagy akár az iskolai számítógépterem gépei is megfelelnek. (Azonban az első három hónap még csak a villanyról szól, ahhoz nincs szükség mindenkinek számítógépre.)

Nagyon praktikus egy Facebook csoport létrehozása, ami összefogja a DM csoportodat. Ez a legkönnyebb módja, hogy elérd a kölyköket két DM között, és megossz velük rövid összefoglalókat, vagy hogy egymástól tudjanak kérdezni két DM között. Javasolt csoportnév: "Digitális Mágia - város" vagy "Digitális Mágia - iskola, város". Ha mind ezt használjuk, akkor a különböző Digitális Mágia csapatok egymást is meg tudják találni.

Tehát:

Mennyi ideig fog tartani?

A Digitális Mágia alapozó tapasztalataink szerint egy fél tanévnyi anyag, heti 1x 3-4 órában. Természetesen lehet, hogy kicsit hamarabb végeztek, de az is lehet, hogy több időt szántok egy-egy témára. Nem kell kapkodni, nincs miért sietni.

Mit fognak tanulni a kölykök?

A kölykök tisztába kerülnek a számítógépeket működtető villannyal, és hogy mit lehet ezzel csinálni. A kölyköknek lesz egy alapszintű C programozás tudása, és képesek lesznek egy általuk C nyelven programozott chippel mindenféle vicces kütyüket készíteni.

Ilyen például egy zenélő banán:

Banánzongora

Mi lesz ezután?

Bármi lehetséges! A mágusképző térkép szerint lehet folytatni egy kis további elektronikával, és robotokat készíteni, vagy ráfordulni komolyabban a programozásra!

Kérdésed van?

Gondolom ezer kérdésed van! Megnéznéd az oktatási anyagot! Kíváncsi vagy a kedvenc színemre! Írj a Facebook csoportba!